Het leven van Max in breder prespectief - Reisverslag uit Harderwijk, Nederland van Max Eys - WaarBenJij.nu Het leven van Max in breder prespectief - Reisverslag uit Harderwijk, Nederland van Max Eys - WaarBenJij.nu

Het leven van Max in breder prespectief

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Max

12 December 2007 | Nederland, Harderwijk

Bij de verwerking van het overlijden van Max stuitte ik op een thema dat aan zijn persoon en familie voorbijgaat. Dit maakt een en ander duidelijk over de moeilijkheden die hij heeft gehad en de weg die hij gevonden heeft.

Max is een overgangsfiguur van het oude geloof naar een nieuwe spiritualiteit. Juist omdat het oude geloof met zijn normen en waarden voor hem geen perspectief bood en een knellende band was, was zijn losmakingsproces bruusk en radicaal, en voor de ‘achterblijvers’ waren denken en taal van de nieuwe tijd volkomen onbegrijpelijk. De subtiele energieën die voor Max zo evident belangrijker waren dan het stoffelijke konden de mensen uit ket andere kamp niet waarnemen. Beide partijen vonden daardoor elkaars levenskeuze totaal onzinnig en verwerpelijk, en vonden van elkaar dat ze buiten de realiteit stonden. De moeilijkheden op de nieuwe weg waren voor de mensen uit de traditie een waar schrikbeeld waar ze zich verre van hielden. Begrip over en weer was duidelijk geen optie.

Met de rijping van de nieuwe spiritualiteit ontstaat er een ander perspectief, gegrond in realiteit en gevoel. De vormen ervan zijn nu gematigder en de pioniers hebben de weg aanzienlijk beter begaanbaar gemaakt. Ook is het nieuwe tijdsdenken niet meer aan een subcultuur gebonden.
Het proces op zich blijft echter radicaal - dát is een kwestie van levenswetten.

Het oude kerkelijke geloof bood wel idealen, normen en waarden, maar geen weg om te groeien. De mens was inherent en reddeloos zondig en het ware geluk kon alleen door Goddelijk ingrijpen tot stand worden gebracht. Dit werd beleefd als een wonder dat zich (normaal gesproken in het hiernamaals) aan je voltrok. Wat de mens restte was de regels en aanwijzingen van de kerk gehoorzaam opvolgen en veel te bidden.
Dit soort gehoorzaamheid bleek op grote schaal een doodlopende weg. Buiten de mens om bestaat er voor de mens geen weg. Je moet jezelf serieus nemen om je Zelf te ontwikkelen.

Het oude zondebesef verhinderde de meesten hun ego te onderzoeken en te zuiveren en sneed daarmee de mogelijkheden voor verdere ontwikkeling af. Daarbij kwam dat de kennis over het ego en zijn functie vroeger op een onvoldoende nivo stond om gewone mensen te dienen in hun ontwikkeling. Alleen extreem problematische gevallen kwamen bij de psychiater aan bod en zoiets wilde je als normaal mens niet meemaken.

Deze situatie verandert sinds de laatste decennia in hoog tempo. De psychologie heeft zich sterk ontwikkeld en er zijn nu tal van mogelijkheden om de patronen te onderzoeken die je van je geluk afhouden. En wat belangrijker is: deze weg kun je gaan vanuit een succesvolle levenssituatie – het enige wat nodig is is een behoefte om dieper op het leven in te gaan. Het zijn dan ook lang niet alleen probleemgevallen die therapiegroepen kiezen.

Vanuit de verschillende spirituele tradities en de wetenschap is nu ook veel meer bekend over de psychologische wetten van geloof en gebed, en hoe je effectief met je hogere intenties kunt werken. Hiermee is daadwerkelijke ontwikkeling van spiritualiteit binnen ieders bereik gekomen. En natuurlijk, voor de gevoelige en verder gevorderde mensen is er ook het werk met subtiele energieën. Maar je hoeft daar niet aan toe te zijn om je weg te gaan.

De meesten hebben de kerken verlaten. Velen zoeken nu een persoonlijke weg waarin eigen waarneming en gevoelens geheeld worden en het bewustzijn tot ontwikkeling komt. Max was zo’n zoeker en hij heeft liefde gevonden.

  • 12 December 2007 - 18:06

    Cock:

    Dit is een schrijven om over na te denken,
    ik print dit uit en zal dit meerdere keren herlezen, bedankt !

  • 12 December 2007 - 18:23

    Willem Van Eys:

    Ik denk dat wij meer gemeen hadden dan leek. Maar ik was/ben niet afhankelijk van wat derden er van denken. Dat was/is mijn geluk.
    Bedankt voor dit schrijven.

  • 12 December 2007 - 19:45

    Nolly:

    Max heeft zeker Liefde gevonden.

    Ik had er bewondering voor dat hij zo open over alles kon praten.

    Zelf ben ik ook uit de kerk gegaan, ben spiritueel en voel me lichtwerker.

    Bedankt voor het mooie stukje hierboven,

    vriendelijke groeten van Nolly.

  • 12 December 2007 - 23:57

    Hans:

    Hallo Willem,

    Leuk dat je reageert.

    Max was ook niet afhankelijk wat anderen van hem dachten. Dat neemt niet weg dat de breuk met het oude voor hem pijnlijk was. Beide feiten kunnen naast elkaar bestaan.
    Ik leerde vroeger dat je je onkwetsbaar moest opstellen om sterk te zijn, maar latere ervaring leerde mij anders. Ik ben met name krachtig als ik ook kwetsbaar ben. Dat is heel paradoxaal, en er is moed nodig om dat te ontdekken.


  • 13 December 2007 - 08:32

    Mirjam:

    Ja, gedachten zijn krachten. Het is wetenschappelijk bewezen dat patiënten sneller genezen als er mensen voor ze bidden. Hoe meer mensen er voor 1 persoon bidden, hoe beter. Ik ben een ervaringsdeskundige op dat gebied, ik was ongeneeslijk ziek. De godsdiensten vullen elkaar aan. Katholieken geloven in engelen, dat is het mooie van dat geloof, want iedereen heeft beschermengelen. Ook dit weet ik uit ervaring!

  • 13 December 2007 - 09:10

    Marianne Van Zijl-Zw:

    Dag Hans heel hartelijk dank voor je schrijven van het levensbericht van Max.Wat ben ik blij dat we elkaar nog ontmoet hebben bij Max in de hospice met de shusies en de bloedwijn waar Max om gevraagd had en dat we daar nog zo'n leuke foto's van konden maken. Een hele leuke herinnering aan Max, zeker die foto waar hij een toast uitbrengt naar ons allemaal toe.
    Hartelijke groeten Marianne.

  • 14 December 2007 - 12:59

    Michelle:

    GODZIJDANK,IS MAX NU IN DE HEMEL!
    GOD BLESS YOU!

  • 14 December 2007 - 17:56

    Ans (Maasdam):

    Het gaat goed met Max !
    Ik vroeg hem om mijn klok stil te zetten
    iets wat in mijn familie gebruikelijk is.
    En wat ook altijd heeft gewerkt !!
    Wij hadden MEER met computers ! Vorige week donderdag stopte mijn muis, gek maar omdat ik 2 computers heb stopte op vrijdag de 2e muis. Dit heb ik ervaren als een teken dat het goed met hem gaat!
    Lees Char ; Leef vandaag . Bewust leven,
    gelukkig sterven . Ook zij beveelt dit aan. MAAK AFSPRAKEN.
    Gr. Ans


  • 15 December 2007 - 12:29

    Yasho:

    ga die weg ook, en het is niet makkelijk, maar wel de moeite waard
    groet

  • 27 December 2007 - 11:07

    Lax Prem Shan:

    Lieve heer Max

    Er heerst grote stilte hier in mijn werkomgeving met de torens en de roodgelakte brug over het laatste bergstroompje. Tweemaal daags worden de rituelen voor heer Max opgedragen. Verweg waait de wind.

    En de zon, de zon komt dagelijks weer op.
    Daarnaast is een jonge arend hier in de buurt komen wonen.

    Hansa Bu Boei

    driemaal diep voor u buigende

    Je Shan

  • 24 Januari 2008 - 00:41

    Bassiedeboer:

    nu pas zoek ik max weer op en het blijkt dat hij zijn lichaam heeft verlaten, rust in vrede max, dank dat ik je via internet mocht ontmoeten

  • 29 Januari 2008 - 11:44

    Ds Dominee:

    Ik heb zo'n 12 jaar (meestentijds per email, maar ook een aantal keren live) contact gehad met Max.
    Met hem gemeen had ik los te zijn van de oude christelijke verstikkende, versteende religie en bewust-zijn te hebben over werkelijke -ik noem het liever- religiositeit en hoe dat in een mens kan leven en toepasbaar is en ondergaan kan worden.
    Wat ik op zich wel apart en mooi aan Max vond is dat hij mij nooit aanviel en dat hij mij altijd allerlei goeds wenste.
    Terwijl ik vaak boos op hem raakte en hem kritiek gaf op menig handel en wandel. En hij was een joviale man.
    Wat ik ook apart maar minder mooi van hem vond is dat hij telkens over mijn grenzen ging qua emailverkeer en -inhoud, hoe ik hem ook te verstaan gaf ermee te stoppen.
    Hij leek hoegenaamd blind geworden voor in deze samenleving gangbare omgangsvormen met als idee-fixe: ik ben spiritueel bezig, het maakt onderdeel uit van mijn proces, dus dan is alles geoorloofd.
    Ik denk dat Max, zoals zovelen die in bewust contact zijn komen te staan met het werkelijk geestelijke, religieuze in de mens wel de klok heeft horen luiden, maar de klepel niet echt ontdekte. Of liever gezegd, hij zocht een klepel die er eigenlijk niet was, maar voorkwam dat hij zijn leven weer oppakte: hij sloeg door in spiritueel en zelfverwerkelingsidealisme en het leek of alles daar maar aan horig moest zijn, inclusief zijn omgeving en de overheidsinstanties.
    Ik heb de persoonlijke indruk dat hij zich via het geestelijke vorsen aan dat idealisme, lichamelijk en sociaal-maatschappelijk nogal heeft uitgewoond.
    Het is mij verder aan de reacties op deze site telkens weer opgevallen, dat bijna niemand een (bezorgd-)kritische noot durfde te plaatsen naar hem.
    Ik denk dat dat wel degelijk goed voor hem was geweest, want op zich had hij wel een punt, wat belangrijk voor hem en ieder mens was en is, en dmv bijv. het christendom volkomen verziekt heeft binnengekregen (net als zovelen), maar laten we wel wezen:hij was de weg ook gewoon eigenlijk (vond ik zijn mooiste woordgebruik overigens,dat woordje eigenlijk..) behoorlijk kwijt, bleef koppig op zoek naar de ontbroken vader-en moederliefde hangen in het spiritueel enz. idealisme en kon op den duur gewoon totaal niet meer voor zichzelf zorgen.

    Ds. Dominee (schuilnaam voor Harry uit het Noorden)

  • 29 April 2008 - 20:37

    Wilma:

    Twee dagen geleden, 27 april dus, zou Max 66 zijn geworden....Ik heb er bij stil gestaan.Hartegroet, Max...

  • 18 Mei 2008 - 13:15

    Constantijn:

    Ben met stomheid geslagen
    Ik hoor het nu pas
    Max was jaren lang vaste klant bij mij
    in utrecht internetcafee time2surf.
    Elke dag kwam hij trouw met ari
    Max was altijd vriendelijk en goed
    voor de mensen.
    Als ik hem belde dat we een uurtje later
    open gingen kon hij dat heel erg waarderen.
    Max hield heel erg van reizen
    hij kon daar uren over praten
    zijn passie's streven altijd naar
    de hemel
    waar hij nu de reis van zijn leven maakt
    je was een goede klant collega ;-) wand je hoorde bij time2surf en buiten dat een goed mens.
    time2surf is inmiddels failliet we konden het niet meer redden.
    maar nu ik hoorde dat max er niet meer is
    heb ik meer het gevoel dat de gezellige tijdperk time2surf echt voorbij is.
    toen het failliet ging was het gemengde gevoelens opluchting teleurstelling.
    maar als zo'n vaste klant en (max was meer dan een klant alleen)nu heb ik echt het gevoel dat de time2surf periode echt is afgesloten.

    Max ik drink er een op jouw
    mvg
    constantijn...

  • 22 Mei 2008 - 19:26

    W.J. Van Der Zanden:

    Beste Constantijn,

    Ik heb nog een digitale versie van de overlijdenskaart van Max. Als je daar prijs op stelt, mail ik je hem graag toe. Stuur me dan even een mailtje: wjzanden@xs4all.nl

    Met vriendelijke groeten,
    Willem-Jan

  • 03 Juli 2008 - 10:04

    Annemarie:

    lieve familie en vrienden van Max,
    ..ik denk aan jullie.. ik kende Max via de willemderidder site, jaren geleden kwam ik hem daar vaak tegen in de chatroom. Wat een bijzondere en lieve man. Ik ben blij dat ik hem een beetje gekend heb. Ik weet zeker dat Max nog steeds bij jullie is, ik hoor hem lachen nu, ik voel zijn glimlach. Ik wens jullie een prachtig leven en vooral de kinderen van Max. Fijn dat jullie toch weer contact met je vader hebben gekregen. Veel liefs Annemarie uit Rotterdam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Harderwijk

Max
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1786
Totaal aantal bezoekers 279767

Voorgaande reizen:

10 Januari 2007 - 31 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: